עמותת לשם לקידום ההשכלה העל תיכונית לבוגרים עם ליקויי למידה והפרעות בקשב
לשם - היסטוריה:
על רקע הגידול המתמשך של מספר הסטודנטים עם ל"ל ועל רקע הצורך האמיתי של אוכלוסייה זו בתמיכה ובסיוע אקדמיים, אשר עד הקמת העמותה ניתנו בצורה אקראית ובלתי מקצועית, הוקמה עמותת לשם ב - 1994 על ידי אנשי מקצוע, הורים ואנשי ציבור בהתנדבות.
יוזמת העמותה והעומדת בראשה היא הגב' רותי קפלן, אשר זיהתה צורך זה מתוך הכרות אישית עם בעיית ליקויי הלמידה בהיותה אם לבחור עם ל"ל.
העמותה שלקחה על עצמה לקדם את תחום התמיכה בסטודנטים עם ליקויי למידה, יצרה שינוי משמעותי ומרשים בכל הקשור להתייחסות של מערכת ההשכלה הגבוהה לסטודנטים אלו הלומדים במסגרת המוסדות להשכלה גבוהה בישראל.
שינוי זה, כך אנו מאמינים, הנו תרומה ישירה של "החברה האזרחית" והוא תולדה של מהלך התנדבותי מרשים.
הקמת העמותה היוותה מנוף להתפתחות התחום בארץ. העמותה שילבה בבניית המודלים שלה ידע בין- לאומי ולשם כך גייסה מומחים מחו"ל וועד מנהל מקצועי הפועל בהתנדבות שבו חברים טובי המומחים בארץ. בפעילותה משלבת העמותה פעילות פוליטית ציבורית לצד פעילות מקצועית.
כחלק מפעילותה הציבורית היא שותפה בדיונים שונים בועדות הכנסת בנושאי חקיקה ומדיניות כלפי אוכלוסייה זו. בנוסף פועלת העמותה בצמוד לגופים כגון ות"ת ומשרד החינוך.
לקויי למידה הנו מונח כללי המתייחס לקבוצה הטרוגנית של הפרעות הבאות לידי ביטוי בקשיים משמעותיים ברכישה ובשימוש של יכולות הקשב, דיבור, קריאה, כתיבה, הגיון ומתמטיקה. (NJCLD – 1994).
על סמך סקרים בין לאומיים, ליקויי הלמידה מהווים בין 10% - 15% מכלל האוכלוסייה. ממחקרים בארץ עולה שאחוז לקויי הלמידה במוסדות להשכלה על תיכונית הינו 5.6%, סטודנטים אלו מתמודדים עם ליקויים כגון: דיסלקציה, דיס קלקוליה, דיסגרפיה, ADHD ועוד.
פעמים רבות סטודנטים עם ל"ל אינם יכולים להשתלב בלימודים האקדמיים היות והמערכת אינה מותאמת להערכת יכולתם ולשילובם בה. העמותה עוזרת לסטודנטים להשתלב בלימודים תוך יכולת להוציא מן הכוח אל הפועל את כישוריהם ויכולותיהם. הקו המנחה בפעילות העמותה הנו פיתוח מודל תמיכה והערכה מותאם, הן בדרכי הלמידה והן בדרכי ההערכה של הסטודנטים.
לשם - מטרת העמותה:
להקנות לאוכלוסייה ייחודית זו שוויון הזדמנויות אקדמאי, על מנת שיוכלו להתקבל ללימודים גבוהים ולסיימם עם אפשרות ללימודי המשך. זאת, בתחושת סיפוק וגדילה אישית אשר ללא ספק תסייע להם להשתלב בכל תחומי החברה, להפוך לאזרחים תורמים ונתרמים ובכך לסייע גם לחברה בה הם חיים.
עמותת לשם פועלת כיום בשיתוף פעולה עם מעל ל - 50 מוסדות להשכלה על תיכונית, הכוללים את מרבית האוניברסיטאות ומרבית המכללות. העמותה סייעה ומסייעת להם בהקמת מרכזי תמיכה מקצועיים. כתוצאה משיתוף פעולה זה נהנים עשרות אלפי סטודנטים עם ל"ל מתמיכה מתמדת לאורך כל תהליך לימודיהם.
לשם - עקרונות פעולה:
1. הגברת המודעות לצורכיהם הייחודיים של סטודנטים עם ליקויי למידה (פיתוח מערך הסברה לנושא).
2. קידום חקיקה ייחודית בנושא ל"ל.
3. פיתוח מדיניות התאמות בתנאי קבלה למוסדות, למידה והערכה.
4. יצירת מרכזי תמיכה בתוך מערכת ההשכלה הגבוהה.
5. שיפור הרמה המקצועית של המומחים העובדים עם לקויי הלמידה.
6. פיתוח מערך מבחנים מתוכננים ומקובלים על כלל אנשי המקצוע וקידום המעמד המקצועי של המטפלים והמאבחנים בתחום.
7. קידום ההשתלבות בתחום התעסוקה של בוגרים עם ל"ל.
מרכזי התמיכה:
כל תוכנית תמיכה כוללת חלק מהאלמנטים הבאים או את כולם:
א. הסברה והרחבת מודעות.
ב. הוראה יחידנית.
ג. תמיכה אקדמית.
ד. ייעוץ תעסוקתי ולימודי.
ה. טכנולוגיה מסייעת.
ו. חונכות בתחום תוכן.
ז. השתלמות מקצועית (לאנשי צוות).
ח. הוראת אסטרטגיות למידה קבוצתית או פרטנית.
ט. מדיניות התאמות בקבלה למוסדות, למידה ובהערכה.
י. תמיכה רגשית פרטנית וקבוצתית.
יא. עזרה בהשגת אבחונים מקצועיים מוזלים.
לשם - ועד מנהל:
רותי קפלן - יו"ר, גיא פינקלשטיין – מנכ"ל, ד"ר עמלה עינת, יעל מלצר, תמר אילוביץ', ד"ר אורית דהן, פרופסור לאה קוזמינסקי, אורלי צדוק, זהר אביטן, חגית אבן צור, ביני תלמי, דוד בגליטר, דינה דיל ארבזניק, אריאלה הלווינג, רן גבע, אסתר בר חן, מיכל טבקמן,שלי הרשקו
עמותת לשם היא ארגון המופעל באמצעות מתנדבים וע"י תרומות, אם ברצונך להתנדב אנא צור קשר עימנו. תרומות התקבלו בברכה בהפקדה לחשבון מספר 13200951 בבנק דיסקונט סניף 132 או בהמחאה עבור לשם לכתובת העמותה.
ליצירת קשר:
http://leshem.telhai.ac.il
guyfink@bezeqint.net
טלפקס: 097498001.
נייד: 0523659956.
לשם - היסטוריה:
על רקע הגידול המתמשך של מספר הסטודנטים עם ל"ל ועל רקע הצורך האמיתי של אוכלוסייה זו בתמיכה ובסיוע אקדמיים, אשר עד הקמת העמותה ניתנו בצורה אקראית ובלתי מקצועית, הוקמה עמותת לשם ב - 1994 על ידי אנשי מקצוע, הורים ואנשי ציבור בהתנדבות.
יוזמת העמותה והעומדת בראשה היא הגב' רותי קפלן, אשר זיהתה צורך זה מתוך הכרות אישית עם בעיית ליקויי הלמידה בהיותה אם לבחור עם ל"ל.
העמותה שלקחה על עצמה לקדם את תחום התמיכה בסטודנטים עם ליקויי למידה, יצרה שינוי משמעותי ומרשים בכל הקשור להתייחסות של מערכת ההשכלה הגבוהה לסטודנטים אלו הלומדים במסגרת המוסדות להשכלה גבוהה בישראל.
שינוי זה, כך אנו מאמינים, הנו תרומה ישירה של "החברה האזרחית" והוא תולדה של מהלך התנדבותי מרשים.
הקמת העמותה היוותה מנוף להתפתחות התחום בארץ. העמותה שילבה בבניית המודלים שלה ידע בין- לאומי ולשם כך גייסה מומחים מחו"ל וועד מנהל מקצועי הפועל בהתנדבות שבו חברים טובי המומחים בארץ. בפעילותה משלבת העמותה פעילות פוליטית ציבורית לצד פעילות מקצועית.
כחלק מפעילותה הציבורית היא שותפה בדיונים שונים בועדות הכנסת בנושאי חקיקה ומדיניות כלפי אוכלוסייה זו. בנוסף פועלת העמותה בצמוד לגופים כגון ות"ת ומשרד החינוך.
לקויי למידה הנו מונח כללי המתייחס לקבוצה הטרוגנית של הפרעות הבאות לידי ביטוי בקשיים משמעותיים ברכישה ובשימוש של יכולות הקשב, דיבור, קריאה, כתיבה, הגיון ומתמטיקה. (NJCLD – 1994).
על סמך סקרים בין לאומיים, ליקויי הלמידה מהווים בין 10% - 15% מכלל האוכלוסייה. ממחקרים בארץ עולה שאחוז לקויי הלמידה במוסדות להשכלה על תיכונית הינו 5.6%, סטודנטים אלו מתמודדים עם ליקויים כגון: דיסלקציה, דיס קלקוליה, דיסגרפיה, ADHD ועוד.
פעמים רבות סטודנטים עם ל"ל אינם יכולים להשתלב בלימודים האקדמיים היות והמערכת אינה מותאמת להערכת יכולתם ולשילובם בה. העמותה עוזרת לסטודנטים להשתלב בלימודים תוך יכולת להוציא מן הכוח אל הפועל את כישוריהם ויכולותיהם. הקו המנחה בפעילות העמותה הנו פיתוח מודל תמיכה והערכה מותאם, הן בדרכי הלמידה והן בדרכי ההערכה של הסטודנטים.
לשם - מטרת העמותה:
להקנות לאוכלוסייה ייחודית זו שוויון הזדמנויות אקדמאי, על מנת שיוכלו להתקבל ללימודים גבוהים ולסיימם עם אפשרות ללימודי המשך. זאת, בתחושת סיפוק וגדילה אישית אשר ללא ספק תסייע להם להשתלב בכל תחומי החברה, להפוך לאזרחים תורמים ונתרמים ובכך לסייע גם לחברה בה הם חיים.
עמותת לשם פועלת כיום בשיתוף פעולה עם מעל ל - 50 מוסדות להשכלה על תיכונית, הכוללים את מרבית האוניברסיטאות ומרבית המכללות. העמותה סייעה ומסייעת להם בהקמת מרכזי תמיכה מקצועיים. כתוצאה משיתוף פעולה זה נהנים עשרות אלפי סטודנטים עם ל"ל מתמיכה מתמדת לאורך כל תהליך לימודיהם.
לשם - עקרונות פעולה:
1. הגברת המודעות לצורכיהם הייחודיים של סטודנטים עם ליקויי למידה (פיתוח מערך הסברה לנושא).
2. קידום חקיקה ייחודית בנושא ל"ל.
3. פיתוח מדיניות התאמות בתנאי קבלה למוסדות, למידה והערכה.
4. יצירת מרכזי תמיכה בתוך מערכת ההשכלה הגבוהה.
5. שיפור הרמה המקצועית של המומחים העובדים עם לקויי הלמידה.
6. פיתוח מערך מבחנים מתוכננים ומקובלים על כלל אנשי המקצוע וקידום המעמד המקצועי של המטפלים והמאבחנים בתחום.
7. קידום ההשתלבות בתחום התעסוקה של בוגרים עם ל"ל.
מרכזי התמיכה:
כל תוכנית תמיכה כוללת חלק מהאלמנטים הבאים או את כולם:
א. הסברה והרחבת מודעות.
ב. הוראה יחידנית.
ג. תמיכה אקדמית.
ד. ייעוץ תעסוקתי ולימודי.
ה. טכנולוגיה מסייעת.
ו. חונכות בתחום תוכן.
ז. השתלמות מקצועית (לאנשי צוות).
ח. הוראת אסטרטגיות למידה קבוצתית או פרטנית.
ט. מדיניות התאמות בקבלה למוסדות, למידה ובהערכה.
י. תמיכה רגשית פרטנית וקבוצתית.
יא. עזרה בהשגת אבחונים מקצועיים מוזלים.
לשם - ועד מנהל:
רותי קפלן - יו"ר, גיא פינקלשטיין – מנכ"ל, ד"ר עמלה עינת, יעל מלצר, תמר אילוביץ', ד"ר אורית דהן, פרופסור לאה קוזמינסקי, אורלי צדוק, זהר אביטן, חגית אבן צור, ביני תלמי, דוד בגליטר, דינה דיל ארבזניק, אריאלה הלווינג, רן גבע, אסתר בר חן, מיכל טבקמן,שלי הרשקו
עמותת לשם היא ארגון המופעל באמצעות מתנדבים וע"י תרומות, אם ברצונך להתנדב אנא צור קשר עימנו. תרומות התקבלו בברכה בהפקדה לחשבון מספר 13200951 בבנק דיסקונט סניף 132 או בהמחאה עבור לשם לכתובת העמותה.
ליצירת קשר:
http://leshem.telhai.ac.il
guyfink@bezeqint.net
טלפקס: 097498001.
נייד: 0523659956.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה