יום רביעי, 23 בספטמבר 2009

הערות עמותת לשם לתקנות נגישות להשכלה גבוהה

טיוטה לדיון הערות עמותת לשם

תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות למוסדות על-תיכוניים ולשירותי חינוך והשכלה), התשס"ז – 2007

בתוקף סמכותי לפי סעיפים 19כט ו-19לא1 לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשס"ח – 1998[i] (להלן – חוק השוויון), ולאחר התייעצות עם המועצה להשכלה גבוהה, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ועם ארגונים העוסקים בקידום זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות, ובאישור ועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת לפי סעיף 19לא1(ב) לחוק, אני מתקינה תקנות אלה:

פרק א' – פרשנות
1. הגדרות
בתקנות אלה -
"אדם עם מוגבלות", "מוסד על- תיכוני" – כהגדרתם בחוק;
"יחידת נגישות" גוף מקצועי המורכב מאנשי מקצוע מדיספלינות שונות בתחום הטיפול והנגישות שמטרתו ריכוז כל פעילות נגישות השירות? של המוסד והוצאתם לפועל של הוראות חוק השוויון והחלטות המוסד בנושא שוויון לאנשים עם מוגבלות ונגישות.
"אמצעי עזר ושרותי עזר" – כמשמעותם בסעיף 19א לחוק; ובתוספת טכנולוגיות מסייעות ותוספת לסעיף 4 אדם עם לקות קוגניטיבית כמשמעותה בהגדרת אדם עם מוגבלות
"תמיכה פרטנית וקבוצתית" – פעילות ייעוץ , טיפול, לימוד הנוספים על מערכת הלימוד הרגילה כגון: תמיכה רגשית, לימוד אסטרטגיות למידה, שעורי עזר
"התאמות נגישות" – התאמות נגישות למוסד על-תיכוני והתאמות נגישות לשירותי חינוך והשכלה;
"פטור מביצוע התאמות" – כמשמעותו בסעיף 19כט(1) לחוק;
"התאמות נגישות למוסד על-תיכוני" - הפיכת הסביבה הפיזית של המוסד לכזו שבה יוכל אדם, עם כל מגבלה שהיא, לנוע ממקום למקום, להיכנס לכל בניין ומתקן, להשתמש באביזרים ובטכנולוגיות הממוקמים בו – בדרך מכובדת, נוחה, בטוחה ועצמאית ככל האפשר;
"התאמות נגישות לשירותי חינוך והשכלה" - הפיכת כל השירותים שמציע המוסד לזמינים ונגישים לשימוש ע"י כל המשתמשים, ביצוע ההתאמות הנדרשות כדי להתגבר על קשיים שעלולים להתעורר בצריכת השירות כתוצאה ממגבלה פיזית, חושית, קוגניטיבית או נפשית וכן התאמת בחינות הכניסה למוסד והתאמת דרכי ההבחנות. השירות המרכזי שמגיש מוסד על תיכוני הוא מתן ידע. הנגשת הידע צריכה לקבל את ביטויה בתחומים הבאים: התאמות נהלים, הליכים ונוהגים של השירות, הכשרת סגל ההוראה מתן אמצעי עזר ושירותי עזר כגון טכנולוגית מסייעות, אסטרטגיות למידה ותמיכה פרטנית וקבוצתית הדרושים לשם קבלת השירות והתאמות חלופיות אשר יש לבצע על-מנת לתת נגישות לשירות;
"מידע מנהלי אקדמי" - מידע בסיסי הנוגע ללימודים במוסד האקדמי לרבות מקצועות, רשימות קורסים, דרישות קבלה ומעבר בכל קורס, ניקוד המוענק בקורסים, מועדי בחינות, פרטים על מעונות, גובה שכר לימוד, תשלומים, מלגות; הסדרי נגישות.
"ייעוץ אישי" – מידע אישי הניתן לסטודנטים לגבי תוכנית הלימודים ובניית מערכת שעות; ומימוש זכויותיהם במהלך לימודיהם.
"רכז נגישות" – כהגדרתו בסעיף 19מב לחוק;
"ת"י" – תקן ישראלי כמשמעותו בחוק התקנים התשי"ג-1953 [1] ;
"ת"י 1918" - תקן ישראלי 1918, נגישות הסביבה הבנויה, חלקים 1, 2 3.1 ו-4, כתיקונו מזמן לזמן, שעותק שלו מופקד לעיון הציבור במשרד הנציב;
"תקנות נגישות לשירות" – תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), __________.


פרק ב' - הוראות כלליות

1. בכל מוסד להשכלה על תיכונית תוקם יחידת נגישות אשר תמוקם במבנה פיזי משלה אשר בו תנאים נוחים ללמידה וקבלת תמיכה.
יחידת הנגישות תכלול אנשי מקצוע מדיספלינות שונות בתחום הטיפול והנגישות וצוות מנהלי.
בין יעדיה:
מתן תמיכה בפועל לסטודנטים עם מוגבלות משלב הקליטה עד לשלב היציאה לשוק העבודה , תמיכה הוליסטית[2] ומקיפה[3]. וכן מתן תמיכה לאנשי סגל עם לקויות.
מימוש הפוטנציאל הלימודי של הסטודנטים עם מוגבלות.
הגברת הנגישות של הסטודנטים ללימודים בכלל ולחומרים לימודיים אקדמיים בפרט.
העצמה ופיתוח תחושות ערך עצמי ומסוגלות בקרב הסטודנטים.
דאגה לשילובם החברתי של הסטודנטים עם המגבלות בחיי האוניברסיטה.
מניעה הקשורה בהחרפת הלקות על רקע הזנחה של הטיפול בה ושל פיתוח תחושות רגשיות מעכבות.
הגברת המודעות לצורכיהם הייחודיים של הסטודנטים ואנשי הצוות עם מוגבלות .
שיפור הרמה המקצועית של הצוות האקדמי, דבר שיש ביכולתו לתרום גם לאיכות השרות וההוראה במוסד בכלל.
איגום כלל המשאבים הנמצאים בשטח וחלוקתם בדרך נכונה ומבוקרת על פי מדרג צרכים.
פיתוח תהליכי משוב ובקרה על תהליכי התמיכה, השימוש במשאבים ומידת מיצוי הפוטנציאל של הלקוחות.
הגברת הנגישות של אנשי צוות עם מוגבלות למוסד תוך יכולת להשתלב בו על פי כישוריהם המקצועיים.
ריכוז המידע וייעוץ למוסד בנושא הנגישות מתו"ס.
ריכוז המידע וייעוץ למוסד בנושא נגישות השירות.

2. החייב בביצוע התאמות נגישות
מוסד על-תיכוני חייב בביצוע התאמות נגישות למוסד ושירותי חינוך והשכלה לפי תקנות אלו.

3. שמירה על כבוד האדם במתן נגישות
(א) התאמות הנגישות למוסד ולשירותי החינוך וההשכלה יבוצעו כך שהשירות יינתן לאדם עם מוגבלות -
(1) תוך שמירה על כבודו ופרטיותו, ומתוך יחס אדיב ומכובד;
(2) כחלק בלתי נפרד משירותי החינוך וההשכלה הניתנים והמיועדים לכלל הציבור, ולא בנפרד מהם, וזאת בכפוף לתקנות אלה;
(3) באופן שלא תמנע מאדם עם מוגבלות נגישות לשירותי החינוך וההשכלה הניתנים כחלק מהשירותים המיועדים לכלל הציבור, אף אם החייב בהתאמות נגישות מספק את השירות באופן נפרד או שונה עבורו, בהתאם לתקנות אלה;
(ב) על אף האמור בתקנות משנה (א)(1) עד (3) אין בהוראות תקנות אלה כדי לחייב אדם עם
מוגבלות להיעזר בהתאמות נגישות לשירות, לרבות באמצעי עזר או בשרותי עזר, אם אין
ברצונו לעשות כן.

4. איסור דרישת תשלום בעד ההתאמות
מוסד על-תיכוני החייב בביצוע התאמות נגישות, לא יטיל תשלום על אדם עם מוגבלות בשל ביצוע התאמות נגישות הנחוצות לשם הנגשת המוסד העל תיכוני, לפי תקנות אלה.

5. שמירת דיני נגישות אחרים
(א) אין בביצוע התאמות נגישות לפי הוראות תקנות הנגישות למקום ציבורי קיים, ולפי
הוראות תקנות הנגישות למקום ציבורי חדש, כדי לגרוע מחובות החייב בביצוע התאמות
נגישות לפי תקנות אלה;
(ב) אין בקבלת פטור מביצוע התאמות נגישות לפי הוראות תקנות הנגישות למקום ציבורי
קיים, או תקנות הנגישות למקום ציבורי חדש, כדי לפטור מביצוע התאמות נגישות לשירות,
לפי תקנות אלה.

6. היוועצות במורשי נגישות
ביצוע התאמות הנגישות למוסד על-תיכוני ולשירותי חינוך והשכלה ייעשה לפי הנחיות תקנות אלה, ובמידת הצורך בהתייעצות עם מורשה לנגישות השירות ומורשה לנגישות מבנים, תשתיות וסביבה.

פרק ג' - התאמות נגישות לשטחים חיצוניים למוסד על-תיכוני

9. גישה למוסד על-תיכוני
(א) תחנות אוטובוס
מוסד על-תיכוני יבצע התאמות נגישות בתחנות האוטובוס בהתאם להוראות סעיף 2.9.1 בת"י 1918, חלק 2 ובתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (הסדרת נגישות לשירותי תחבורה ציבורית), התשס"ג - 2003, תוספת חמישית – תחנת אוטובוס וסככת המתנה לאוטובוס;
(ב) חניות
מוסד על- תיכוני יבצע התאמות נגישות בחניה בהתאם להוראת פרק 2.7 חניות נגישות – בת"י 1918, חלק 2;
(ג) עמדות בידוק בטחוני
מוסד על- תיכוני יבצע התאמות נגישות בכניסה רגלית לתוך המוסד המחייבת מעבר בתוך עמדת בידוק בטחוני, בהתאם להוראות אלה:
(1) הכניסה לעמדה תהייה במפלס הרחוב או שתוביל אליה דרך ששיפועה אינו גדול מ- 5%. אם השיפוע עולה על 5%, ההתייחסות אליו היא כאל כבש;
(2) יש להשאיר רוחב פנוי של 80 ס"מ לפחות למעבר אדם המתנייד בכיסא גלגלים.

10. מדרכות ומעברי חצייה בתוך המוסד
מוסד על-תיכוני אשר קיימות בתוכו מדרכות ומעברי חצייה, יבצע התאמות נגישות בהתאם להוראות סעיף 2.6 בת"י 1918, חלק 2.

11. שבילים, מעברים ודרכי גישה ברחבי המוסד
מוסד על-תיכוני יבצע התאמות בכל נתיבי התנועה הרגלית ברחבי המוסד בהתאם להוראות פרק 2.1 בת"י 1918, חלק 2, ובהתאם להוראות אלה:
(א) רוחב הדרך
130 ס"מ לפחות; ובמקומות בהם יש תנועה אינטנסיבית של אנשים בשני הכיוונים מומלץ על רוחב מינימלי של 160 ס"מ;
(ב) שיפוע הדרך
שיפוע רוחבי לא יהיה גדול מ- 2%; ושיפוע אורכי יקבע בהתאם להוראת סעיף 2.1.6.2 בת"י 1918;
(ג) פני הדרך
בהתאם להוראת סעיף 2.1.3 לת"י 1918;
(ד) שולי הדרך
בהתאם להוראת סעיף 2.1.4 לת"י 1918;

(ה) כבש
(1) כאשר יש בנתיב התנועה הרגלית במוסד הפרשי גובה עד 300 ס"מ, יש לגשר על פניהם באמצעות כבש. תכנון וביצוע של כבש ייעשה עפ"י המפורט בפרק 2.3 בת"י 1918, חלק 2;
(2) אם הפרשי הגובה גדולים מ- 300 ס"מ או אם תנאי השטח אינם מאפשרים גישה באמצעות כבש, נדרשת מעלית. אם לא ניתן להתקין מעלית, יש להתקין אמצעי העלאה אחרים כמו אנכון או מעלון משופע.
(ו) מדרגות
בהתאם להוראות סעיפים 2.4.1 – 2.4.9 בת"י 1918, חלק 2. מכל מקום רצוי שיותקן כבש לצידן של מדרגות.

12. שילוט
מוסד על- תיכוני יתקין שילוט הגיוני, ברור וקריא אשר יעמוד בהוראות ת"י 1918, חלק 4, פרק 2.2.

13. ריהוט חוץ ומתקני חוץ
(א) כללי
מוסד על-תיכוני יבצע התאמות נגישות ל"ריהוט חוץ ומתקני חוץ" כהגדרתם בסעיף 2.11.1 לת"י 1918;
(ב) התאמות הנגישות
ריהוט החוץ ומתקני החוץ יוצבו כך שיעמדו בדרישות הרלבנטיות בסעיפים 2.7 ו-2.9 לת"י 1918, חלק 1, ובהתאם להוראות אלה:
(1) ספסלים
בהתאם להוראות סעיף 2.11.2 לת"י 1918, חלק 2; וכן רצוי לפזר לאורך השבילים ודרכי הגישה ספסלים למנוחה של אנשים עם מגבלות בניידות בפיזור של ספסל לכל 100 מ';
(2) עלייה למדשאות:
(1) אל מדשאה המותרת לשימוש הציבור יוביל שביל גישה נגיש. הפרש הגובה בין השביל למדשאה לא יעלה על 2 ס"מ, כדי לאפשר לאנשים עם בעיות ניידות לעלות על המדשאה. כדי להקל עליהם יש להסדיר כמה נקודות כניסה למדשאה עם סף נמוך יותר שלא יעלה על 13 מ"מ;
(2) תנועה של אנשים עם קשיי ניידות (משתמשים בכיסאות גלגלים, קביים, הליכון וכו') בתוך המדשאה, לאחר שעברו אליה משביל הגישה, תתאפשר ע"י התקנת דרך נגישה ברוחב 130 ס"מ לפחות, באחד מהאמצעים הבאים: קטע מרוצף, מפולס עם הדשא, משטח דשא על תשתית מהודקת, קטע דשא מלאכותי, קטע ממשטח גומי ממוחזר, כל פתרון אחר שמאפשר תנועה אל תוך המדשאה;
(3) בכל מדשאה תהיה לפחות פינה אחת מוצלת;
(4) מומלץ כי במדשאה או בצמוד אליה תהיינה פינות ישיבה נגישות;
(5) מומלץ להשתמש בממטירים שקועים, ולהימנע משימוש בצנרת ובממטרות גלויות העשויות מתכת.

14. תאורה
מוסד על-תיכוני יבצע התאמות נגישות בתאורה במדרגות, בדרכים, בשבילים, בכניסות, בחניות ובמכשולים, בהתאם להוראות אלה:
(א) תשמש אחידות עוצמת האור לאורך מסלול תנועת הולכי הרגל ושינוי בעוצמת התאורה יהיה הדרגתי;
(ב) התאורה לא תסנוור, לא תרצד ולא תקרין ישירות על פני הולכי הרגל. ניתן לצמצם בוהק בחישוב נכון של מיקום עמודי התאורה כך שהאור הנובע מהם לא יפגע בקו העיניים (בד"כ ע"י מכסה למנורה);
(ג) אין להשתמש בתאורת רצפה מסנוורת בתוואי תנועה של הולכי רגל;
(ד) תאורת מבנים בפרוז'קטורים המותקנים בסביבת המוסד תהיה מוצנעת ומוגנת הן מפגיעה פיזית והן מתאורה ישירה על פני האדם;
(ה) מומלץ להציב גופי תאורה שלא בתוואי ההליכה, והיכן שאפשר להחליפם בתאורה על קירות;
(ו) עוצמת תאורה מומלצת בשטחים החיצוניים של המוסד היא לפחות 4 לוקס;
(ז) בתכנון תאורה חדשה מומלץ שיעבוד צוות הכולל מומחה נגישות ומומחה תאורה.

15. צמחייה
מוסד על- תיכוני יבצע התאמות נגישות לצמחיית המוסד, בהתאם להוראות אלה:
(א) יש להימנע, ככל האפשר, משתילת עצים המשירים עלים או פירות;
(ב) יש להימנע, ככל האפשר, משתילת צמחים/עצים אלרגניים;
(ג) יש לטפל שיטתית בגיזום ענפי עצים הבולטים אל תוך דרך נגישה ועלולים להכשיל אנשים לקויי-ראייה.








פרק ד – התאמות נגישות למבנים במוסד

16. כניסה למבנים
מוסד על- תיכוני יבצע התאמות נגישות בכניסה למבנים במוסד, בהתאם להוראות סעיף 2.2 בת"י 1918 חלק 2 וסעיפים 2.1.1-2.1.3 בת"י 1918 חלק 3.1.

17. דלתות ושערים
מוסד על- תיכוני יבצע התאמות נגישות בדלתות ושערים במוסד, בהתאם להוראות סעיף 2.2 בת"י 1918 חלק 3.1 וסעיף 2.2.2.13 בת"י 1918 חלק 4.

18. אמצעים לגישור על הבדלי גובה בתוך מבנה
מוסד על-תיכוני יבצע התאמות נגישות לגישור על הבדלי גובה בתוך מבנה, באמצעים אלה:
(א) מדרגות
בהתאם להוראות פרק 2.5 בת"י 1918 חלק 3.1 וסעיף 2.6.1.2 בת"י 1918 חלק 1.
(ב) כבש
מומלץ ללוות מהלכי מדרגות באמצעות כבש, בהתאם להוראות סעיף 2.4 בת"י 1918 חלק 3.1, ובהתאם להוראות אלה:
(1) כבש יגשר בין מפלסים במקרים בהם הפרש הגובה בין המפלסים אינו עולה על 150 ס"מ;
(2) במקרים בהם הפרש הגובה בין שני מפלסים עולה על 150 ס"מ, תותקן מעלית;
(3) בבניינים קיימים אשר בהם לא ניתן להתקין כבש או מעלית, יותקן מעלון.
(ג) מעליות
(1) בהתאם להוראות פרק 2.6 בת"י 1918 חלק 3.1;
(2) מבלי לגרוע מהאמור לעיל, בבניין ששטחו עולה על 5,000 מ"ר יהיו שתי מעליות נגישות ודרך נגישה שתוביל אל כל המעליות הנגישות ומהן אל החללים הנגישים בבניין, בהתאם להוראות פרק זה.
(ד) מדרגות נעות ומסועים
בהתאם להוראות סעיף 2.7 בת"י 1918 חלק 3.1.
(ה) מעלונים
בהתאם להוראות סעיף 2.8 בת"י 1918 חלק 3.1.

19. דרכים, לרבות מסדרונות ומעברים בתוך המוסד
(א) מוסד על-תיכוני יבצע התאמות נגישות בדרכים, לרבות במסדרונות ובמעברים בהתאם להוראות סעיף 2.3 בת"י 1918 חלק 3.1;
(ב) מכונות למתן שירות אוטומטי המוצבות בדרכים, יעמדו בהוראות סעיף 2.11 בת"י 1918 חלק 4.

20. שירותים
(א) מוסד על-תיכוני יבצע התאמות נגישות לשירותים, בהתאם להוראות סעיף 2.9 בתי"י 1918 חלק 3.1;
(ב) מבלי לגרוע מהאמור לעיל, לא יפחת מספר תאי השירותים מאחד לכל שתי קומות.

21. מרחבי לימוד
מוסד על-תיכוני יבצע התאמות נגישות במרחבי לימוד, לרבות חדרים, מעבדות ואולמות המשמשים להוראה, בהתאם לסעיפים 16 ו-17 לתקנות אלה, ובהתאם להוראות הבאות:
(א) באולמות משופעים עם מדרגות, תכלול השורה הגבוהה ביותר או התחתונה ביותר, במפלס הכניסה לאולם, מקום לעמידה של לפחות שני כיסאות גלגלים; באולמות מעל 50 מקומות ישיבה יש לשמור מקומות ישיבה בשתי השורות הראשונות על ידי סימונם.
(ב) בחדרי מחשבים או מעבדות יהיו 20% מהעמדות נגישות לכל סוגי המוגבלויות, בהתאם להוראות סעיף 2.7 בת"י 1918, חלק 1;
(ג) בחדרי לימוד, חדרי מחשבים ומעבדות לא יפחת רוחב מעבר של 85 ס"מ בין השולחנות, כדי לאפשר מעבר אדם המתנייד בכיסא גלגלים;
(ד) מרחבי הלימוד יכללו מערכות עזר לשמיעה, בהתאם להוראות סעיף 2.7 בת"י 1918 חלק 4;
(ה) מרחבי הלימוד יכללו התאמות תאורה, בהתאם להוראות סעיף 2.8 בת"י 1918 חלק 4.

22. מתקני עזר בתוך המבנים
מוסד על-תיכוני יבצע התאמות נגישות במתקני עזר בתוך המבנים המשמשים אותו, בהתאם להוראות אלה, ויציבם באופן שלא יצמצם את רוחב הדרך הנגישה:
(א) מכונות צילום
מרחב המכיל מספר מכונות צילום, יכלול לפחות מכונה אחת מותאמת מבחינת גובהה לשימוש ע"י אדם המתנייד בכיסא גלגלים, בהתאם להוראות 2.7 בת"י 1918, חלק 1.
(ב) מסופי מידע
מסופים המותקנים ברחבי המוסד, יותאמו בהתאם להוראות אלה:
מסופי המידע יכללו הוראות הפעלה מדויקות וברורות
(1) בגובה מותאם לשימוש נוח ע"י אדם המתנייד בכיסא גלגלים;
(2) המידע על מסך המסוף יהיה בכתב גדול, עם צבעי כיתוב/רקע ניגודיים;
(3) תינתן עדיפות למסכי מגע;
(4) התאורה ליד המסוף לא תהיה מסנוורת;
(5) תינתן אפשרות של קבלת מידע קולי במסופי המידע

(ג) מכונות ממכר אוטומטיות:
מכונות ממכר אוטומטיות המותקנות ברחבי המוסד, תותאמנה בהתאם להוראות אלה:

(1) גובה פתח הכנסת מטבעות או כרטיס מגנטי והלחיצים יהיה בטווח 80 – 120 ס"מ;
(2) פתח הוצאת המוצר יהיה בטווח גובה של 50 – 80 ס"מ;
(3) ליד הלחיצים יוצב שלט עם הוראות הפעלה בכתב ברור, צבעי כיתוב/רקע ניגודיים וספרות מובלטות.
(ד) טלפונים ציבוריים
טלפונים ציבוריים המותקנים ברחבי המוסד, יותאמו בהתאם להוראות אלה:
(1) בכל מקבץ של טלפונים ציבוריים יהיה טלפון ציבורי נגיש אחד לפחות;
(2) מתחת לטלפון הנגיש יהיה שטח פנוי למלוא העומק בגובה של 67 ס"מ לפחות;
(3) גובה פתח הכנסת הכרטיס המגנטי ולוח הלחיצים יהיה בטווח גובה של 80 – 120 ס"מ.
(4) הספרות תהיינה גדולות, מוארות ובולטות על פני המכשיר.
(5) תהיה אפשרות להגברת קול באמצעות וסת החוזר לעוצמת קול רגילה עם הנחת האפרכסת במקומה ואפשרות התאמה למכשירי שמיעה אישיים (כמו סליל השראה);
(6) הטלפון הנגיש יסומן בסמל הנגישות ללקויי-שמיעה.

23. שילוט
מוסד על-תיכוני יערוך התאמות נגישות בשילוט בתוך המבנים, בהתאם להוראות פרק 2.2 בת"י 1918, חלק 4.

24. שטחי הסעדה
מוסד על-תיכוני יערוך התאמות נגישות בשטחי הסעדה במוסד, בהתאם להוראות אלה:
(א) כיסאות ושולחנות של בתי-קפה ומסעדות בשטחי המוסד או ריהוט נייד כלשהו השייך להם, לא יוצבו בתחום המעברים, אלא אם כן הם ממוקמים כך שנשאר רוחב מעבר של 130 ס"מ לפחות;
(ב) בתי הקפה והמסעדות בשטחי המוסד יכללו מספר שולחנות נגישים באופן שרוחבם לא יפחת מ-70 ס"מ רגליו ימוקמו בארבע פינותיו כשביניהן מרווח של 60 ס"מ לפחות;
(ג) בתי הקפה והמסעדות בשטחי המוסד יכללו מספר כיסאות נגישים באופן שמושב הכיסא יהיה מרופד, בגובה 42 – 46 ס"מ, ברוחב 50 ס"מ ובעומק 46 ס"מ לפחות, עם גב ארגונומי ושתי משענות יד ברוחב 4 ס"מ לפחות, בגובה 26 – 30 ס"מ מעל למושב.


25. מעונות
מוסד על-תיכוני יערוך התאמות נגישות ב-2% לפחות מיחידות המגורים במעונות, בהתאם להוראות אלה:
(א) רוחב הפתחים והמעברים יקבע בהתאם להוראות סעיף 17 לתקנות אלה;
(ב) שירותים בהתאם להוראת סעיף 20 לתקנות אלה;
(ג) מטבחון, אם קיים, בהתאם להוראת סעיף 2.7 בת"י 1918, חלק 1;
(ד) התקנת מקלחת בהתאם להוראת סעיף 2.7 בת"י 1918, חלק 1;
(ה) משקופים וידיות ייצבעו בצבע ניגודי לצבע הקירות.
(ו) התקנת תקשורת אינטרנט אלחוטית או קווית

26. תאורה
מוסד על-תיכוני יערוך התאמות נגישות בתאורה במבני המוסד, בהתאם להוראות סעיף 2.8 בת"י 1918, חלק 4.

27. אקוסטיקה
מוסד על-תיכוני יערוך התאמות נגישות באקוסטיקה במבני המוסד, על מנת לצמצם רעשי רקע והדהוד, בהתאם לייעוץ מקצועי רלבנטי ולהוראות אלה:
(א) התאמה ואיטום של חלונות ודלתות למסגרתם;
(ב) הימנעות משימוש או החלפה של מערכות ואביזרים מחוללי רעש ((כמו מזגנים) או זמזום (כמו תאורה פלורוסנטית);
(ג) חיפוי רצפות בחומר רך וסופג רעש;
(ד) הנמכת תקרות גבוהות והתקנת תקרות אקוסטיות.


פרק ה – התאמות נגישות לשירותי חינוך והשכלה

28. מידע טכני וייעוצי
(א) מידע אקדמי מנהלתי

(1) מועמד עם מוגבלות יהיה זכאי להתאמות בהליך הקבלה למוסד על-תיכוני, לעניין זה, "הליך הקבלה" – לרבות בחינות ומטלות שמטרתן הערכה ומיון של מועמדים למוסדות על-תיכוניים, הנערכות על ידי גורם אחר ומשמשות בהליך הקבלה של המוסד.
(2) מוסד על-תיכוני יערוך התאמות נגישות בהעברת מידע אקדמי מנהלתי, בהתאם להוראות סעיף 15(א)-(ג), (ד)(2), (ה)-(ו) לתקנות נגישות לשירות;
(3) העברת מידע אקדמי מנהלתי באמצעות שירותי האינטרנט, יהיה בהתאם להוראות סעיפים 53-54 לתקנות נגישות לשירות.
(ב) מידע ייעוצי
מוסד על-תיכוני יערוך התאמות נגישות בהעברת מידע ייעוצי-פרטני, בהתאם להוראות אלה:
(1) הייעוץ יתקיים בחדר נגיש, שמובילה אליו דרך נגישה, על-מנת לאפשר גישה לסטודנטים עם מגבלות ניידות, יהיה שקט ויאפשר פרטיות
(2) בייעוץ לסטודנט כבד-ראייה או עיוור יש להמיר חומרים כתובים, עפ"י בקשת מקבל הייעוץ ועפ"י העניין, בפורמטים חליפיים שיאפשרו לו גישה אליהם, בין היתר, באמצעות כתב מוגדל, ברייל, ו, הקלטות;
(3) בייעוץ לסטודנט לקוי-שמיעה יש להשתמש באביזרי-עזר לשמיעה שיקלו על התקשורת בין היועץ למקבל הייעוץ;
(4) בייעוץ לסטודנט חרש, בתיאום מראש, יש לשלב מתורגמן לשפת סימנים;
(5) הייעוץ לסטודנטים עם בעיות קוגניטיביות או נפשיות יעשה על ידי אנשי מקצוע מנוסים, תוך רגישות מרבית לנועצים ושמירה על פרטיותם, במידת הצורך יומרו חומרים כתובים לפורמטים חלופיים כמשמעותם בסעיף 2 , ובנוסף במידת הצורך תינתן עזרה במילוי טפסים

29. ידע אקדמי-לימודי
(א) למידה פרונטאלית
מוסד על-תיכוני יערוך התאמות בנגישות הידע האקדמי-לימודי, בהתאם להוראות אלה:
(1) חומרים כתובים הנמסרים בשיעורים, לרבות רשימות קריאה ורשימות מטלות, ימסרו בתיאום מראש, באמצעות פורמטים נוספים המתאימים לאנשים לקויי-ראייה ומגבלה קוגניטיבית לרבות באמצעות כתב מוגדל, ברייל וקלטות החומר, בכל פעילות לימודית;
(2) חומרים המוצגים בשיעור כאילוסטרציה למלל, לרבות מפות, שקפים ומצגות, יוכנו תוך הקפדה על גודל אותיות, מספרים ופרטים, ניגודי צבעים, ובהתאם להוראות סעיף 2.2.4 ב ת"י 1918, חלק 4;
(3) תתאפשר הקלטה וצילום של ההרצאות ודברי המרצים, בהתאם לבקשת הסטודנט;
(4) כל מרחב בו מתבצעת למידה פרונטאלית יכלול אביזרי עזר עבור סטודנטים לקויי-שמיעה ושירותי תמיכה הניתנים בתוך הכיתה, במהלך השיעורים, באופן שסטודנטים חרשים יוכלו לקבל תרגום סימולטאני לשפת סימנים וסטודנטים כבדי-שמיעה יוכלו לקבל תמלול סימולטאני;
(5) העברת חומרים לסטודנטים באמצעות מערכת האינטרנט הפנימית של האוניברסיטה, תהיה בהתאם להוראות סעיפים 53-54 לתקנות נגישות לשירות, . (על המידע להיות נגיש כולל הקראה, הגדלת אותיות, שינוי רקע, ואמצעי תרגום).
(ב) ספריות
מוסד על-תיכוני יערוך התאמות בנגישות הספריות במוסד , בהתאם להוראות סימן י"א לתקנות הנגישות לשירות, כהגדרתן לעיל כולם וזאת למרות שמרבית הספריות המצויות במוסדות העל תיכוניים נותנות שירותים לפחות מ 20,000 משתמשים[4].
(ג) סיורים לימודיים
מוסד על-תיכוני יערוך התאמות בנגישות הסיורים הלימודיים, ככל שקיימים במסגרת תכנית הלימודים של סטודנט עם מוגבלות, בהתאם להוראות אלה:
(1) הנסיעה אל אתר הסיור הלימודי, בתוכו וממנו, תיעשה באמצעות רכב הסעה נגיש, אם יש בקורס הרלבנטי לפחות אדם אחד עם מוגבלות בניידות;
(2) תינתן העדפה לסיורים מקצועיים באתרים שהותאמו לנכים;
(3) ברשות המוסד העל-תיכוני יהיו מספר ערכות סיור ללקויי-שמיעה אשר תעמודנה לרשות כיתת לימוד מסיירת שיש בה סטודנט לקוי-שמיעה.
(4) חומרים כתובים בעברית ובשפות נוספות המחולקים טרם הסיור ובמהלכו יונגשו לבעלי המוגבלויות השונות המתקשים בקריאה ותרגום.

(ד) הכשרה קלינית:
הכשרה קלינית תעשה במקום הנגיש לסטודנטים מכלל המוגבלויות ובהתאם לפרק ד' "תעסוקה" בחוק השוויון
(ה) בחינות ועבודות:
ה. בכל מוסד תוקם ועדה מקצועית הכוללת את נציגי יחידת הנגישות והגורמים האקדמיים שעניינה בחינת האבחנות הרפואיות והמקצועיות שמגישים הסטודנטים לצורך מתן התאמות במהלך הלימודים, הבחינות והמטלות השונות.
ו. מועמד או תלמיד רשאי להגיש בקשה להתאמות בבחינות, עבודות ומטלות אחרות לגורם המקצועי המוסמך במוסד הבקשה תוגש בצירוף אבחנה רפואית או מקצועית מקובלת, ורשאי המבקש לצרף לה גם חוות דעת של גורמים מקצועיים נוספים כולל גופים מקצועיים בתוך המוסד עצמו.
ז. החלטת המוסד תהיה מנומקת ובכתב ותישלח למבקש בתוך 30 ימים מיום הגשת הבקשה;
ח. המבקש רשאי לערער על ההחלטה לועדת ערר מקצועית שקבע המוסד. החלטת המוסד בערעור תהיה מנומקת ובכתב ותישלח למבקש בתוך 15 ימים מיום הגשת הערעור.
ט. מבקש רשאי להגיש, בכל עת, בקשה חוזרת להתאמות, ובלבד שצורפה לה חוות דעת מקצועית ובה המלצה מנומקת להתאמות כאמור; על בקשה כאמור יחולו הוראות סעיף זה בשינויים המחויבים.
(1) מוסד על-תיכוני יערוך התאמות נגישות באופן עריכת מבחנים, עבודות ומטלות אחרות המוטלות במסגרת הלימודים, על מנת לאפשר לסטודנט עם מוגבלות להגישם באופן שמוגבלותו לא תפגע בסיכויו לקבלת הזדמנות שווה להצגת הישגיו האקדמאים, בין
(2) מוצע כי ההתאמות יחולקו על פי רמת המדרג הבאה:
רמה 1: התאמות שאינן משנות את המהות הנמדדת במבחן רמה 2: התאמות שעשויות לשנות במידת-מה את המהות הנמדדת במבחןרמה 3: התאמות המשנות את המהות הנמדדת במבחן
התאמות אילו יכללו בין השאר:
(א) תוספת זמן לבחינה, 25%,50%,תוספת זמן מקסימאלית;
(ב) בחינה בעל-פה, או שעתוק או שיכתוב.;
(ג) שימוש בטכנולוגיות עזר, לצורך, תרגום, כתיבה, חישוב, עריכה, הקלטה שרטוט ועוד..
(ד) בחינה בחדר נפרד.
(ה) התעלמות משגיאות כתיב.
(ו) הפסקות בזמן הבחינה כולל חלוקה לימים נוספים במידת הצורך.
(ז) לווי ע"י גורם אנושי מרצה או בוחן כולל הקראת הבחינה וכתיבתה במידת הצורך0שכתוב).
(ח) שעתוק הבחינה (כתיבתה מחדש ובאותה צורה בדיוק ע"י גורם אנושי כולל הטעויות).
(ט) שינוי גרפי של טופס הבחינה בין השאר ע"י הגדלה רווח ועוד..
(י) שימוש בדף נוסחאות .
(יא) פתור מהעתקת מס' התשובה בדף נפרד וסימונו בטופס הבחינה.
(יב) שינוי מבנה הבחינה לדוגמא המרת בחינה בעבודה או המרת בחינה רב ברירתית (אמריקאית) במבחן עם שאלות פתוחות.
(יג) התאמות נוספות על פי הצורך והחלטת הועדה המקצועית במוסד לעניין זה.


(3) מוסד על-תיכוני יפרסם נוהל ברור לטיפול בבקשות להתאמות בנושא בחינות ועבודות;
(4) אין בהוראות סעיף קטן (ד) כדי לחייב התאמה של מבחן, עבודה, מטלה או חלק מהם, כאשר הדבר מתחייב מהדרישות המהותיות של המבחן, העבודה או המטלה.
(ה) רכז נגישות השירות אשר יהיה חלק מצוות יחידת הנגישות
(1) מוסד על-תיכוני ימנה רכז נגישות, באחת מהדרכים הבאות:
(א) מינוי עובד מתוך המערכת (דיקנט, מינהל התלמידים, אחר) אשר ירכז ויתאם את הפעילות המתבצעת ביחידות התמיכה השונות;
(ב) הסמכת יחידת תמיכה קיימת לביצוע המטלות הנדרשות;
(ג) הקמת יחידות מתמחות לטיפול בסטודנטים עם מגבלה ספציפית;
(ד) דרך סבירה אחרת.
(2) על מינוי ופעילות רכז הנגישות יחולו הוראות סעיף 62 לתקנות הנגישות לשירות.
(ו) הכשרת עובדים למתן שירות לאנשים עם מוגבלות
מוסד על- תיכוני יכשיר את עובדיו למתן שירות לאנשים עם מוגבלות, בהתאם להוראות סעיף 60 לתקנות הנגישות לשירות, ובהתאם להוראות אלה:
(1) הכשרת סגל ההוראה בתחומים הבאים:
(א) היכרות עם צרכי אנשים עם מוגבלות וההשלכות שלהם על דרכי ושיטות ההוראה;
(ב) הכשרה, לפי העניין, בנושא של הכנת חומרי למידה מותאמים, לרבות הכשרה בבניית דרכי היבחנות מותאמים והעברתם בניית מצגות בכיתה באופן שיתאים לצרכיהם של סטודנטים לקויי-ראייה ואנשים עם מגבלה קוגניטיבית;
(2) הכשרת הסגל המנהלי והטכני בנושאים אלה על פי המוגבלויות הקיימות:
(א) היכרות עם צרכי אנשים עם מוגבלות והנגזרות שלהם מבחינת דרכי פנייה ותקשורת;
(ב) הדרכה בדבר תפעול ותחזוקה של אמצעי וטכנולוגיות העזר השונים והחזקת הקמפוס כגון אמצעי הנגישות הפזורים בו ודרכי הגישה..

פרק ו – תחולה הדרגתית



פרק ז – שונות
30. תחילה
תחילתן של תקנות אלה XX מיום פרסומן.


[1] ס"ח התשי"ג, עמ' 30.
[2] טיפול המתחיל בתהליך הקליטה ומלווה את התלמיד עד יציאתו אל העולם הגדול - צבא, עבודה ולימודים.
[3] תכנית תמיכה המציעה מגוון שירותים המתמחים בצרכיו המיוחדים של כל תלמיד עם מוגבלות, וזאת בניגוד לשירותי תמיכה
בסיסיים שהנם שירותים קבועים מראש הניתנים ע"י סל קבוע.
[4] נקודת המוצע הנה שהספריות במוסדות להשכלה על תיכונית הם מהכלים החשובים לשןם רכישת ההשכלה ולכן חשוב שיהיו נגישות בצורה מלאה לתלמידים כם מוגבלות למרות שבפועל בדרך כלל הם נותנות שירות לפחות מ 20,000 משתמשים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה