יום רביעי, 23 בספטמבר 2009

תוכנית השתלמות למנהלי המכינות וליועציה

תוכנית השתלמות למנהלי המכינות וליועציה
תשס"ט 2009
נכתב ומרוכז ע"י אריאלה הלוינג בשיתוף עמותת לשם


היקף ההשתלמות: 32 שעות סה"כ: שמונה מפגשים החל מינואר 4 שעות אקדמיות
רציונאל
תלמידים רבים מדווחים כי "לא למדו אך ללמוד" וקבלו מעט התנסויות שעסקו בתהליכים מטא קוגניטיביים וויסות עצמי. הנחת המוצא להעדר ההוראה הישירה גורסת כפי הנראה, כי תהליכים אלו הם מולדים או תוצר של התנסות עצמית.
אחד הכלים לבניית "מעקפים" עבור תלמידים עם לקות למידה הוא העלאת המודעות לתהליכי מטה קוגניטיביים והוראת אסטרטגיות באופן מפורש. בסדנאות המותאמות במרכזי התמיכה 'לסטודנטים עם לקות למידה' עולה רבות הטענה כי התכנים רלוונטיים גם לסטודנטים שאינם מאובחנים וכי אנשים רבים אינם מגיעים לאקדמיה עם ידע אינטואיטיבי ללמידה.
הנחת העבודה כי למנהלי המכינה ידע על תחום לקות הלמידה וכי ההשתלמות הנוכחית מטרתה להעמיק את הנושא ולהרחיב יותר בתחומים הטיפוליים.
מטרות : מטרת ההשתלמות לחשוף בפני מנהלי המכינות כלים ואסטרטגיות שמטרתן פתוח כישורי למידה בקרב תלמידים עם לקות למידה. כמו כן, יודגשו דפוסי עבודה הנהוגים במרכזי תמיכה באקדמיה בניהם מודל חונכות ובניית סדנאות לאסטרטגיות למידה.
חשיפה לתהליכים מטא קוגניטיביים, אסטרטגיות, מיומנויות המותאמות לתכני המכינה
יצירת שפה אחידה בין אנשי מקצוע,
פיתוח מודעות בקרב מורים ויועצים על דרך הלמידה של עצמם , בניית מודל מנטלי והקבלתו לתהליכי הלמידה של תלמידים עם לקות למידה
דרך הפעולה:
הרצאות
התנסות בסדנאות,
שימוש בחומרי למידה במקצועות עתירי מלל, הדגמת מקרים וניתוחם

*** המרכיב המרכזי במפגשים יהיה תוך התנסות בסדנאות תוך שימוש בחומרים הלקוחים מתוכנית הלימודים במכינה

צוות המרצים : מרכז התמיכה במכללת בית ברל
התכנים:
מפגש
הנושא
פירוט
המרצה
1
מודעות לתחום לקות הלמידה: מסגולות עצמית, מכוונות עצמית ללמידה, הלמידה באחריות הלומד, מוטיבציה, סיפורי הצלחה

אריאלה הלוינג / גיא פינקלשטיין
2
עקרונות בעבודה עם תלמידי מכינה בעלי לקות למידה: סוגיות של חשיבה רפלקטיבית, בקרה, ויסות, תכנון ארגון
הדגשת המשותף והייחודי על פי פרופילים , הדגשת סוגיות הקשורות בקשב
אורית דהן , אריאלה הלוינג
3
אסטרטגיות קריאה
התאמת אסטרטגיות קריאה להפקת מידע מטקסטים לפי דיספלינות, מבנים רטוריים ואוצר מילים
דנה ברנדייס
4
מודלים קוגניטיביים בכתיבה:
מיפוי כותבים
פיתוח אסטרטגיות כתיבה תוך גישור לתהליכי קריאה מקבילים

** **ניתן להמיר הרצאה זאת בהרצאה בתחום המתמטיקה והמקצועות החישוביים
ניתוח משימות כתיבה ממקצועות הבגרות: זיהוי דרישות, פיצוח שאלות מיון שאלות , הבנת תהליכים, הבנת מקור הקשיים על פי פרופילים שונים של לקות למידה

עקרונות עבודה ופיתוח אסטרטגיות בתחום מקצועות חישוביים ומתמטיקה בפרט

אורית דהן

פרח ליכט

5
איזון עיסוקי: ארגון זמן במעגלי החיים, במשימות, בלמידה, גורמים לדחיינות
קבלת כלים לארגון שזמן כללי, זמן ללמידה, איזון בין תחומי החיים והתמודדות עם סוגיית הדחיינות
יעל רויטמן/ ענת אהרון
6
חכמת ההיבחנות
ניתוח מבני בחינות, עבודה מול מחוונים, מודלים של תשובות טובות ותשובות בעיתיות, מתן משוב, התייחסות למדדים של התנהגות, חשיבה ורגשות, חרדה
יעל כספי, סוזי רוסק
7
חונכות לימודית
הקניית ידע על המודל החונכות כבסיס ארגוני ניהולי ולימודי: בהתייחס לפרט. יושם דגש על התחום הלימודי, התנהגותי ומוטיבציוני

יעל רויטמן, אורית דהן, אריאלה הלוינג
8
חקיקה, זכויות, מודל מערכתי, סנגור עצמי

אורית דהן, אריאלה הלוינג, גיא פינקלשטיין

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה